Sedan start har användare av Instagram bara kunnat se basdata över hur många som faktiskt tar del av deras bilder och videoklipp. Nu blir det ändring på det när Facebookägda “Insta” lanserar utökad statistik till företag och varumärken.
När du skapar ett företagskonto så får du också en bra kontaktknapp. Då kan dina följare kontakta dig även via telefon, epost och sms. För att ha ett företagskonto måste ditt företag också ha en sida på Facebook.
Jovisst, kan statistik vara lite sådär trist men när det gäller ens egna bilder och videoklipp blir det genast mycket mer intressant att ta del av räckvidd, visningar, likes och mer. Hur många var det egentligen som såg mig stå på huvudet i lördags?
Med statistiken som grund ska företagen uppmuntras att använda inlägg som fungerar bra till att omvandla till annonser.
När du loggar in på Instagram kommer du inom kort att kunna ta del av en dashboard (instrumentpanel) där all statistik är samlad. Du får se visningar, räckvidd, engagemang, likes och mer. Instagram vill nämligen att du ska börja annonser på plattformen. Du ska bli så hänförd av all statistik att du ska inse hur bra Insta är.
“The way I envision this is there are a lot of businesses on the platform that may be new to advertising, or not advertising yet, and this is a straightforward, easy way to start advertising on the platform,” förklarar marknadschefen på Instagram.