Om du säljer produkter eller tjänster på Instagram kan du numera låta kunden genomföra hela köpet inne i appen med Checkout. Du behöver alltså inte slussa kunden vidare till din e-butik. H&M är ett av företagen som är först att testa.
Funktionen heter Checkout och gör det möjligt att genomföra hela köpet inne i Instagram. Det står till och med “Checkout on Instagram” på de bilder där du kan köpa det du ser.
Företag kan hantera hela köpresan inne i Instagram vilket även inkluderar orderhantering. Det kommer att bli tufft för Shopify, Booking.com och alla andra tjänster som nu måste slåss med jätten Facebook, som äger Instagram.
Instagram Checkout är bara början för plattformen. Målet är att skapa en ny Amazon och äga inte bara din vardag utan även din shoppingupplevelse.
För tillfället är funktionen i stängd beta men följande företag kan redan idag använda Checkout på Instagram:
Adidas @adidaswomen & @adidasoriginals
Anastasia Beverly Hills @anastasiabeverlyhills
Balmain @balmain
Burberry @burberry
ColourPop @colourpopcosmetics
Dior @dior
H&M @hm
Huda Beauty @hudabeautyshop
KKW @kkwbeauty
Kylie Cosmetics @kyliecosmetics
MAC Cosmetics @maccosmetics
Michael Kors @michaelkors
NARS @narsissist
Nike @niketraining & @nikewomen
NYX Cosmetics @nyxcosmetics
Oscar de la Renta @oscardelarenta
Ouai Hair @theouai
Outdoor Voices @outdoorvoices
Prada @prada
Revolve @revolve
Uniqlo @uniqlo
Warby Parker @warbyparker
Zara @zara
“The new technology gives Adidas’ audience the power to go from inspiration to purchase in an instant. Our consumer-obsessed approach to e-commerce focuses on simplified immersive connections with the brand and Instagram Shopping allows us to deliver a content-rich experience on a platform where our creators are exploring and curating their lives,” kommenterar Adidas.