Att data blivit en viktig handelsvara är ingen nyhet, men hittills har det varit svårt för köpare och säljare att finna varandra i internetdjungeln. Därför skapade Nick Jordan tjänsten Narrative, som fungerar som Blocket, fast för data.
Narrative fungerar som vilken köp- och säljsajt som helst, fast för just data. Företaget ser dessutom till att screena säljarna så att inte olaglig data säljs, något som kommer bli än viktigare om ett drygt år när nya dataskyddsförordningen träder i kraft. Men Narrative gör ändå något som enligt Jordan borde skett för länge sedan, gör det enklare för säljare och köpare av data att mötas.
Ville du tidigare sälja data som du samlat in var du tvungen att paketera den på ett sätt som du trodde att köparen ville ha, och sedan ge dig ut på jakt efter någon som kunde vara intresserad av den data just du hade. Lika svårt var det för köparna, och när det oftast handlar om att kombinera flera olika typer av data var det i det närmaste omöjligt. Först behövde du leta upp rätt företag eller person som sålde just den data du behövde, och sedan kombinera den med annan data du köpt innan bäst-före datumet gått ut. För andra än riktigt stora bolag blir det här snabbt ogörligt.
Initialt är Narrative fokuserad på adtech-marknaden, eftersom det är där Jordan har sina rötter. Men på sikt ser han stora möjligheter för att expandera till olika typer av datamarknader.
Att det nu äntligen finns en tjänst för dataförsäljning är något som många välkomnar med öppna armar. Nu hoppas vi bara att de kan leva upp till löftet om att screena så ingen olaglig data börjar säljas via sajten. Det skulle nämligen snabbt göra att trovärdigheten sjunker, och initiativet dör innan det tagit fart.