Nu kan alla följa sina favorithashtaggar på Instagram

För en månad sedan började Instagram tester med att låta ett litet urval av sina användare testa funktionen att följa hashtaggar på samma sätt som du följer vänner eller kändisar. Nu rullas funktionen ut på bred front.
Sedan #hashtag för första gången såg dagens ljus på microbloggen Twitter har dess användningsområden exploderat. Såväl kändisar och företag som privatpersoner använder det lilla tecknet flitigt för att skapa hype kring ett ämne eller kunna samla exempelvis alla sina bröllopsbilder under en hashtagg som gör det enkelt att återvända till dem senare.
För att på Instagram hitta bilder och inlägg förknippade med en viss hashtagg har du dock varit tvungen att antingen klicka på taggen när du ser den, eller manuellt söka efter den i sökfönstret. Du har med andra ord inte kontinuerligt kunnat följa utvecklingen under en viss hashtagg utan att medvetet gå in och leta efter det du söker. Men dessa dagar av aktivt letande är nu över.
Instagram meddelade igår att de nu rullar ut funktionen att kunna följa hashtaggar på samma sätt som du följer vänner eller kändisar och företag. Har du ett intresse för slime kan du enkelt lägga till hashtaggen #slime så får du kontinuerligt de populäraste bilderna och stories på slime.
Genom att engagera dig med de inlägg som poppar upp i ditt flöde kan du dessutom lära Instagrams AI vilken typ av inlägg du helst vill se kopplat till hashtaggen. Eftersom vissa ord kan ha flera betydelser är denna möjlighet viktig för Instagram. Om du är intresserad av den amerikanska bilen Barracuda, kan du få helt fel bilder i ditt flöde om du därför följer hashtaggen #barracuda. Men genom att gilla en bild, eller använda dig av knappen ovanför bilden för att ge den ett lägre betyg kan du tala om för Instagram vilken typ av barracudor det är du är intresserad av.
För företag innebär detta att de kan få ännu bättre engagemang kring sina hashtaggar, vilket givetvis även gäller för alla användare. Men att som marknadsförare skapa en bra hashtagg för att profilera företaget kan nu få betydligt större genomslagskraft än tidigare. Så om du genomför en kampanj på Instagram, se verkligen till att ha en hashtagg kopplat till kampanjen. Det är viktigare nu än någonsin tidigare.