Nu hakar även TU på trenden om fejknyheter och annat otyg

I dag har mediehusens branschorganisation TU inlett en kampanj om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare.
Som kanal väljer TU att gå ut med debattartiklar och annonser i dagstidningar dvs de där pappersutgåvorna som inte så många under 50 år läser idag.
Läs också: När clickbait är viktigare än sanning – kvällspressen
”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.
Branschorganisationen TU:s nya kampanj är planerad att pågå i tre år. Det första steget tas i dag med tre olika annonser. Annonserna har rubriker som ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar”.
Läs också: ”Alternativa fakta” istället för sanningen – vad är det som händer egentligen?
Nästa steg i informationskampanjen tas senare i vår. Då handlar det om att belysa systemet med ansvarig utgivare. Dessutom kommer TU att presentera en ny enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet.
”En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt”, säger Jeanette Gustafsdotter.