Nu GDPR-granskas Google Ad Exchange

Bakom granskningen är irländska Data Protection Commission (DPC) som synar Googles Ad Exchange inom EU för att se om den håller sig inom ramen för GDPR.

Googles Ad Exchange riktar annonser till besökare på webbplatser med information som Google har samlat från Sök, webbläsar-beteenden och andra källor. Och det är i Irland som Google rent legalt sätt fattar sina beslut om hur de processar alla data inom EU.

Om nu Googles Ad Exchange bryter mot GDPR kan det betyda ännu en gång böter på 4% av Googles globala omsättning plus att man måste ändra processen så att den faller inom ramen för GDPR, annars blir det nya böter.

We will engage fully with the DPC’s investigation and welcome the opportunity for further clarification of Europe’s data protection rules for real-time bidding. Authorised buyers using our systems are subject to stringent policies and standards, svarade Google på beskedet om granskning enligt BBC.

Men eftersom konsumenterna fortfarande inte har någon koll på vad GDPR egentligen gör kvarstår frågan – vem gagnar GDPR egentligen?

När vi ställde frågan till EU fick vi detta som svar.

Uppdaterat:

I en undersökning från Ogury som publicerade i veckan får vi reda på följande:

  • Eight percent of consumers globally feel they have a better understanding of how companies use their data since GDPR’s introduction.
  • Fifty-two percent of consumers globally still don’t understand how their data is used, even after reading consent forms and privacy policies.