Facebook meddelade i november 2016 att de skulle ändra hur spridningen av organiska inlägg mäts så att de går att jämföra med hur spridningen av köpt annonsering mäts. Nu i veckan blev denna ändring ett faktum, och det går äntligen att jämföra köpt respektive organisk spridning av inlägg.
Hittills har köpt spridning mätts genom hur många gånger ett inlägg synts på användarnas skärm. Samtidigt har den organiska spridningen mätts genom hur många gånger ett inlägg förekommit i nyhetsflödet. De båda kan tyckas vara lika, men det finns skillnader i hur dessa exponeras för användarna. Nu går det med andra ord att faktiskt jämföra spridningen mellan de två.
Bedömare menar att förändringen sannolikt kommer innebära att siffrorna för organisk spridning blir lägre, något som därmed gynnar försäljningen av köpt spridning. Företag lär ytterligare tappa i organisk spridning till följd av Facebooks nyliga förändringar i nyhetsflödet, vilket innebär att det lär vara svårt att veta vad som beror på ändringar i nyhetsflöde och vad som beror på ändringar i mätning. Men oavsett vad som påverkat ändringen mest lär företag få vänja sig vid att inte nå ut till lika många användare längre.
Facebook meddelar att ändringen inte kommer att påverka distributionen i nyhetsflödet eller hur exempelvis engagemang eller andra delar av inläggen mäts. Däremot gör man förändringar i hur data visas på Facebook Page Insights. Nu kommer de vanligaste mätetalen att visas överst, vilket bland annat innebär användarnas engagemang i form av likes, kommentarer och delningar; hur de senaste inläggen presterar samt demografisk data om företagets nya följare.
Förändringarna är välkomna även om de kan innebära lägre siffror för företagen. Men samtidigt är det viktigare att ha korrekta och jämförbara siffror än att ha uppblåsta drömsiffror som på ett felaktigt sätt speglar användarnas interaktion med varumärket.