Salesforce meddelade i slutet av förra veckan att de gjort sina molnlösningar ännu smartare, och nu kan du sortera sökresultat baserat på individens historik.
Företaget Salesforce ger genom sina molnlösningar support till över 2000 sajter med över 350 miljoner unika besökare varje år. I nuläget omsätter dessa sajter över 16 miljarder dollar per år, men tanken är att den siffran ska öka markant. Svaret ligger i den ökade kapaciteten i Einstein, den AI som finns i bakgrunden av alla molnlösningar.
Den ökade kapaciteten syftar främst till två saker:
- Göra avancerad sortering på individnivå. När en kund söker efter något på en e-handelssajt så presenteras resultaten efter vad försäljaren tycker, eller tror, är viktigt. Men genom predictive sorting presenteras resultaten istället baserat på vad kunden tidigare tittar på, och de varor och tjänster som ligger närmast kundens tidigare intressen visas först. På så sätt kommer kunden snabbare att hitta vad den letar efter, och hinner inte ledsna på att försöka hitta vad de letar efter.
Tidigare kunde predictive sort bara sortera sökresultaten på en resultatsida, men nu kan Einstein även sortera drop-down menyer och även sidor som visar produktkategorier, så att de kategorier som sannolikt är mest intressanta för en specifik kund finns tillgängliga högst upp. - Förbättra orderhanteringen baserat på lagerstatus. Vid en onlineorder som ska hämtas upp i butik har varan, om den inte finns i lager, skickats från en närliggande butik. Men Einstein kommer nu beräkna varifrån det är bäst att ta varan, baserat på lagerstatus och beräknad försäljning. Det gör att en vara kan komma att skickas från en butik längre bort, men det effektiviserar lagerhållningen över hela företaget.
Salesforce inför även ökat stöd för skapare av mobilsajter, där Einstein ger rekommendationer för hur sidan bör byggas upp baserat på best practice. Det gör att företag kan göra färre misstag när de skapar sina mobila e-handelssajt.
I samband med dessa ändringar meddelar de att Commerce Cloud nu utöver Apple Pay även kan hantera Android Pay, vilket kan göra det enklare för kunderna när det är dags att betala sina varor.
De nya förändringarna handlar egentligen bara om att göra det enklare för såväl kunder som e-handlare genom att låta AI bearbeta data och komma med förslag på lösningar. Precis det som vi ska ha en AI till, att skapa smarta lösningar för oss människor, så att vi kan spendera mer tid med att göra det som vi är bra på.