I samband med Apples stora höstevent den 10:e september passade de även på att visa upp hur den AR-app som de utvecklat tillsammans med IKEA kommer att se ut. Appen lanserades igår i USA, och den kommer till Sverige under nästa vecka.
Vi har tidigare skrivit om samarbetet som verkar gått över förväntan för båda parter. Nu har de (äntligen!) lanserat appen, som enligt IKEA bär med sig massor av möjligheter för hur människor kommer att handla möbler i framtiden. Dock får IKEAs hemland vänta lite på det stora landet i väst. Appen släpptes igår i USA på AppStore, och kommer att släppas i Sverige först den 26/9.
Appen kräver iOS 11 och eftersom den är utvecklad av Apple och baserad på deras egen AR-plattform endast att finnas för iPhone. Det är ett smart drag av Apple att slå sig samman med en så stor aktör som IKEA, men frågan är hur Android-användare kommer att reagera.
Genom din iPad eller iPhone kan du nu bläddra bland tusentals IKEA-produkter, och genom att rikta kameran kan du även se hur möbeln kommer att se ut när den placeras i ditt eget hem. Appen är så pass avancerad att den även tar hänsyn till hur ljus och skuggor kommer falla över möblerna, allt för att du ska få en realistisk uppfattning av hur det kommer se ut när den väl är på plats. Appen justerar dessutom storleken så att placeringen blir skalenlig, något som givetvis är en förutsättning för att appen ska ha någon praktisk nytta.
Inför lanseringen har IKEAs mediebyrå 72andSunny från Amsterdam tagit fram en mängd filmer, GIF, blogginlägg och innehåll för Sociala medier, allt för att ge maximal exponering för det nya sättet att handla möbler. Nu undrar vi bara hur lång tid det kommer ta innan andra företag tar efter och vill skapa en AR-app för att öka fokus och försäljning. Det är ju onekligen ett effektivt sätt att positionera sig och skapa hype.