Intranät – alltså de nätverken som används på arbetsplatser för intern kommunikation och liknande – har hittills inte haft några likheter med “civila” sociala medier. Detta ska nu dock ändras i samband med att Facebooks sedan länge planerade plattform Facebook At Work släpps om några dagar.
Facebook At Work kommer att presenteras på större evenemang i London på måndag den 10:e oktober – då får vi se om Facebook lyckas föra sitt världsvinnande koncept från att vara en distraktion på jobbet till att faktiskt bidra på arbetsplatsen.
Man har faktiskt testat tjänsten redan i januari 2015, och två svenska företag (Telenor och Evry) har agerat piloter. Facebook At Work är i grunden fortfarande baserat på samma idé som det “traditionella” nätverket, alltså kommunikation och informationsdelande.
Läs mer: Nu finns äntligen Facebook som arbetsnätverk – Facebook At Work
Precis som bland vänner på vanliga Facebook så ska arbetskollegor kunna skapa och bjuda in till evenemang, samarbeta kring olika projekt i gemensamma grupper och såklart skicka meddelanden mellan varandra.
Facebook hoppas naturligtvis på att snart kunna bli lika dominerande på arbetsplatserna som de är i det övriga livet, något som också kommer från att man i stort sätt mättat det “civila” internet och måste expandera. Men innan detta sker så kommer man behöva övertyga företagsvärlden om att detta är ett vinnande koncept – något som kanske inte är givet.
En viktig punkt är såklart att man försäkrar alla företagskunder om att inlägg från Facebook At Work inte råkar dyka upp i det vanliga Facebooks flöde. En annan är att den nya tjänsten inte får bli ytterligare ett sätt för anställda att tappa tid på, likt alla dessa tidsödande möten. Facebook at Work måste faktiskt bidra med något till arbetsplatsen.
“Samarbetsverktyg kan kännas mer riskfyllda än fördelaktiga för IT-avdelningarna. Företag brukar se sociala nätverk som tidstjuvar och de förfäras över hur mycket sociala nätverk och andra distraktioner sänker produktiviteten”, säger exempelvis analytikern Rob Enderle till ComputerWorld.
Men det finns ändå goda förutsättningar för det nya nätverket att faktiskt lyckas, tror många. Och visst finns det ändå många fördelar för företag, som på detta sätt också kan öka och underlätta kommunikation och samarbete med ett verktyg som många redan känner till.