Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

"Nu blir det reklamblockerare överallt för jag orkar inte mer!"

Min rubrik är snällare än vad jag ville skriva. Mitt första rubrikförslag var ”Nu satans räcker det!” och mitt andra förslag var ”Retargeting är djävulens påfund”, men vår redaktör Mikael tyckte det var för starka ord. Den här artikeln handlar om retargeting och är inget för känsliga läsare.
Bara för att jag en enda gång gått in på en onlinebutik och nästan köpt ett kassaskåp till min mormor, som jag skulle ta med mig nästa gång jag hälsade på henne, får jag se kassaskåp överallt. Bara för att min mormor inte litar på banken och vill skydda sina finaste ägodelar (bland annat en bild på mig visar det sig) i ett kassaskåp blir jag nu straffad. Överallt på internet får jag se förbannade kassaskåp. Det är faktiskt så att jag inte orkar längre. Jag skiter i att jag måste vara sådär politiskt korrekt nu, för jag kan inte vara ensam med min frustration.
Vi vet alla att det anses vara fult att öppet säga att man använder en reklamblockerare. Jag har faktiskt varit emot det hela tiden men nu får det banne mig vara nog. Jag vill inte se fler kassaskåp på internet. Det stör mig så förbannat att de förföljer mig vart jag än surfar. Vad tror du jag fick se när jag senast besökte Resumé för att läsa om deras version av den där knasiga grejen med Facebooks SCB-beräkningar? Jo, ett förbannat kassaskåp mitt där över artikeln om Ulrika som blir ny VD på SCP Grey. Nu blir det reklamblockerare överallt för jag orkar inte mer! Om nu inte någon läsare kan övertyga mig om annat.
Här är beviset:

Hur kan det vara relevant för mig att se reklam om kassaskåp när jag vill läsa om Facebook? Varför har Resumé lagt in okontrollerade annonser som visar kassaskåp? Det undrar jag också. Finns det ingen känsla kvar för vad som är vettigt och inte? Nu blev det en massa frågor på en gång och det finns tyvärr bara ett svar – pengar. Pengarna styr över vettet. Det är som när sjömännen kom in till byn efter att ha fiskat i en månad. Med pengarna i näven söp de upp allt vilket ledde till att de behövde åka ut och fiska igen. Ingen känsla för konsekvenser eller långsiktighet. Sjömännen, likt sajterna som visar retargeting-annonser, är fast i ett hål som bara blir djupare och mörkare.
Den här gången är jag inte ledsen om jag sårat någon med mitt hamrande på tangentbordet. Jag är så less på alla irrelevanta skitannonser på internet. Fy fan för alla som förpestat internet med retargeting! Nu ska jag ladda hem en reklamblockerare och ansluta mig till den växande skaran som känner så som jag. Ni som håller ut kan maila mig när retargeting-annonserna är borta på nätet, för evigt. Då tar jag bort min reklamblockerare.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.