Nu blir det ännu fler annonser i Snapchat

Snapchat ökar mängden annonser som visas i användarnas flöden, bara några månader efter att man lanserat sin annonstjänst “Snap Partners” i juni. Annonserna som visas mellan de foton och videos som användarna skickar mellan varandra verkar nu bli allt fler, rapporterar bland annat AdWeek.

Läs mer: Snapchat vill anpassa annonserna efter dina foton

Annonserna skulle ursprungligen dyka upp tre gånger per dag – morgon, eftermiddag och kväll – dyker nu upp oftare. Målet verkar vara att alla användare ska se lika många annonser, oavsett hur många “stories” de tittar på varje dag. Således kan någon som skrollat sig igenom en handfull inlägg från vänner se lika många annonser som någon som gått igenom 100 Stories på samma dag, enligt AdWeek som säger att Snapchat inte velat kommentera uppgifterna.

Tio olika företag (som telekomjätten Verizon eller Procter&Gamble) har deltagit pilottestet av detta annonsprogram som alltså bara är två månader gammalt. Nu har den sociala fotoappen också öppnat för Maybelline, Starbucks och JCPenney och andra företag, som alla testat att köra annonser under den gångna veckan.

Alla är sugna på att ta del av de 150 miljoner Snapchattare som aktivit loggar in på appen, och det har såklart varit en medveten strategi från Snapchat vars inkomster ökat stadigt under den senaste perioden. Samtidigt så har man varit noga med att smyglansera den ökande mändgen reklam i appen – man vågar inte skrämma bort sina unga användare, som kan tänkas vara något mer känsliga mot reklam än andra.

Tidigare har man från Snapchats håll sagt att man inte vill överdriva mängden annonser i appen, och sagt att fler annonser inte alltid innebär bättre effektivitet. Det återstår att se om det bara varit snack, eller om man verkligen vill satsa på kvalitet före kvantitet.