Handeln via mobila enheter, såsom smartphones och surfplattor, ökade från 34 procent i januari 2016 till 43 procent i januari 2017, och idag har användandet nått 52 procent vilket innebär att mobila enheter gått förbi datorn som den globalt mest använda tekniken för köp online.
iPhone har snabbt blivit den mest populära telefonen för e-handel, tätt följd av Android. Data från företaget Adyen visar även att de dyraste köpen i högre utsträckning genomförs via surfplattor, vilket troligtvis förklaras av den större skärmen och möjligheterna att ta en närmare titt på produkten. Medelvärdet på köp gjorda via iPad är i snitt 69 % högre än köpen som genomförs via iPhone.
– I takt med att kunderna väljer mobila enheter före datorn måste e-handelsföretag se över sina betallösningar. Vi kan se att 9 % fler köp avbryts i mobilen jämfört med datorn. Därför finns det mycket att vinna på att optimera sitt betalerbjudande med bl.a. one-click payments, lagrad kortinformation, användarprofiler med mera. Om företagen inte agerar riskerar de att tappa kunder till sina konkurrenter, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.
I slutändan handlar shopping om upplevelser. Detaljhandeln måste ha förståelse för hur kunder vill handla och skapa en upplevelse som matchar de behoven. Det mobila användandet kommer bli ännu viktigare i takt med att konsumenterna blir mer bekväma med att använda nya mobila betalmedel såsom Apple Pay, Pay with Google eller betalningar via chattappar som Facebook Messenger och WeChat. De företag som kan skapa en sömlös köpupplevelse mellan mobilen, webben och appar har störst chans att lyckas, skriver Adyen.