Norge ska få “världens mest avancerade TV-mätningar”

TNS Gallup som ägs av Kantar ska fortsätta att leverera TV-mätningar till den norska marknaden, efter en lång upphandling. Det nya kontraktet som börjar först år 2018 och avslutas 2023 innehåller enligt dem själva “världens mest avancerade TV-mätningar”.

Bakom beslutat att fortsätta med TNS Gallup finner vi organisationen NRK som representeras av TV 2 AS, MTG AS och Discovery Networks Norway.

TNS Gallup kommer att introducera ett mätsystem som fångar upp all konsumtion av rörlig bild – oavsett var den konsumeras. Med två paneler, Kantar Medias egna teknologi för vattenmärkning av video samt en portabel enhet som döpts till Rate On Air kommer man att mäta all rörlig bild som TV-tittare kommer i kontakt med. Datan från de två panelerna kommer att slås samman och skapa en “Total TV and Video rating” eller TVOV.

Den första panelen kommer bestå utav 3.000 individer i åldrarna 10-79 år och kompletteras med 300 barn i åldrarna 2-9 år. Denna panel mäter TV-tittandet både som live, time-shift och on-demand. Vattenmärkning av video kommer fånga upp det digitala tittandet samt förbättra kvalitén på att identifiera innehållet. Video som ses via mobiler, datorer, tablets eller andra uppkopplade enheter kommer att mätas med en specialbyggd router som installeras i hemmet. Man kommer även att mäta på själva enheten genom så kallade passiva tekniker.

Den andra panelen ska mäta all rörlig bild som konsumeras utanför hemmet. Panelen kommer att ha 1.500 individer i åldrarna 10 år och äldre. Tekniken som används i den här panelen är vattenmärkning och enheten Rate On Air (från företaget MediaMetrie).

John Richard Hewitt från TV 2 och ordförande i styrkommittén kommenterade valet av leverantör med “presented an innovative technically sound proposal building on their many years of measuring TV in Norway”.