Nördtalk: Nu bundlas AMP och icke-AMP i Google Analytics

Idag separerar Google Analytics användare som landar på AMP-sidor och icke-AMP-sidor vilket gör det svårt att få en enkel vy över användarbeteenden. Nu kommer en uppdatering som ska rätta till det men det skapar kortsiktiga problem.
 Vi behöver nytt kaffe till kontoret! Klicka här för att ge oss ditt stöd
Googles uppdatering av Analytics kommer göra det möjligt att samla beteenden även för AMP och icke-AMP genom skapa universella ID för varje användare.
Här är några saker som kommer att påverkas:

  1. Användare och Besök kommer att minska något för båda sidtyper vilket innebär att dina rapporter inte kommer att stämma överens med tidigare.
  2. Mättalen för Nya användare kommer dock att öka något eftersom nya ID ska sättas.
  3. Tid på sajt, sidvisningar, sidor per besök och bounce rate kommer att öka i samma takt som besök eftersom AMP och icke-AMP inte längre ses som flera sessioner. Det här kommer att fortsätta tills alla användare har blivit universella.

Uppdateringen påverkar inte AMP-sidor från Google AMP Cache eller andra AMP Cache.
Nytt från Techcrunch:
Google announced that there are now over 2 billion AMP pages covering some 900,000 domains. These pages are also loading twice as fast as before via Google Search. Lastly, the AMP network is now expanding to more e-commerce sites and covering more ad formats.