Avod står för nära en fjärdedel av intäkterna på den nordiska streamingmarknaden enligt siffror från Mediavision.
Tittandet på streaming som betalas av annonsörer har ökat de senaste två åren i norden.
Dagliga tittandet av AVOD per land och år (i antalet minuter) 15-74 år:
“AVOD viewing across the Nordics has grown considerably over the last couple of years. Incumbent actors, both broadcasters and other traditional media companies, are contributing through their ad-funded offerings. With increased freedom of choice, great content libraries and fewer minutes of advertising, this migration of consumers is likely to continue – unless the actors themselves decide to move in another direction,” skriver Mediavision.
Enligt kartläggningen är det de stora amerikanska drakarna som tar marknadsandelar. Ett exempel är Youtube vars räckvidd är nära 60 procent. Men även lokala aktörer får sina tittare. Bonnier Broadcasting anger att TV4 Play nådde 4,7 miljoner registrerade användare under förra året. Nent Group med Viafree nådde en miljon registrerade tittare i Sverige.
Enligt IRM kommer intäkterna från AVOD att öka med 20 procent, så marknaden är fortfarande under tillväxt.