Sedan starten har den sociala e-handels destinationen för friluftsliv, Nordic Native, växt med tiotusentals medlemmar. Nu släpper Nordic Native ett nytt koncept som gör att medlemmar och ”influencers” kan skapa sina egna butiker och tjäna pengar.
”Vår ambition med Nordic Native har varit att ligga i absolut framkant vad gäller e-handel, och när vi nu lanserar MyStore-konceptet liknar det inget vi tidigare har sett. Man skulle kunna säga att det är en kombination av fiskeappen Fishbrain och en transaktionsbaserad medlemsplattform som AirBnb ”, säger Theodore Bergqvist, Vd för Nordic Native.
Nordic Native erbjuder sina kunder och medlemmar ett premiumutbud av friluftskläder och utrustning och är samtidigt en samlingspunkt för friluftsintresserade. Medlemmarna kan skriva och dela egna artiklar, packlistor, få hjälp från experter, skapa intressegrupper och hitta andra personer med samma intresse.
Det nya konceptet gör att medlemmar och ”influencers” kan skapa sin egen butik och tjäna pengar på allt som säljs där. Nordic Native arbetar med världsledande varumärken som The North Face, Patagonia, Lundhags, Houdini Sportswear, Helly Hansen, m.fl. och erbjuder ett brett utbud av premiumprodukter. Inom kort släpps även möjligheten för medlemmarna att sälja sina begagnade kläder och utrustning.
”Det här är ett helt nytt sätt att sälja online, och det här är bara början på en ny generations e-handelsvertikaler med global räckvidd som utnyttjar styrkan i virala effekter för e-handel”, avslutar Theodore Bergqvist.
Medlemsbutikerna är till för privatpersoner, men också föreningar, guider, skolor och alla som vill ha sin egen outdoorbutik på nätet. Konceptet bygger på MeCOMX, den plattform som bolaget har utvecklat kring medlems- och marknadsplatsbaserad e-handel.