Att sia om framtiden kan vara svårt men det finns några mycket tydliga händelser som kommer att beröra alla digitala marknadsförare och analytiker under 2015. I denna artikel listar jag de viktigaste.
1. Fler kanaler satsar på rörlig bild
YouTube får konkurrens från Facebook som siktar in sig på att bli största plattformen för video. Små förändringar på Facebook gör det möjligt att skapa ’kanaler’ och genom nyhetsflöden driva trafik.
2. Wearables blir årets nya enhet
Med Wearables (som smarta klockor) kommer vi att kommunicera inte bara via text och bild utan även med vår kropp. Bland annat kommer du att kunna skicka din puls till vänner med Apple iWatch. Vi kommer även se nya typer av spel med Wearables. Konsumenterna kommer att gilla konceptet men det kommer att ta längre tid att kunna använda Wearables som marknadsföringskanal.
3. Mobilen är plattformen att vara på
Mobilen kommer vara prioritet i alla kampanjer under året. Webbplatsägare kommer att behöva mobilanpassa sina sidor vilket kommer att ge mer jobb åt teknikkonsulterna.
4. Nya mättal och gamla variabler får ny prioritet
Nya mättal för desktopsurfning kommer att dyka upp på marknaden och variabeln Tid (time spent) kommer att bli viktigare. Flera stora mediahus kommer att börja sälja tidsenheter för sina webbplatser istället för bara antalet visningar/klick.
5. Reklamblockerare och robotklick uppmärksammas på riktigt
Mediehusen börjar på allvar uppmärksamma reklamblockerare och robotklick efter att mediebyråerna får påtryckningar från annonsörerna.
6. Vi överger TVn
TV-husen får panik när fler rapporter visar att vi börjar överge dumburken till förmån för mobilen och datorn. I paniken dyker det upp flera möjligheter för entreprenörer att sko sig på deras bekostnad.
7. Klickmonster dör
Klickmonster som lajkat.se och omtalat.nu kommer att möta sin död. Istället kommer lägereldar som Facebook att dominera.
8. Strömmande musik dominerar
Strömmande musik dominerar och nya tjänster lanseras. Bland annat får vi se nya konkurrenter till Spotify från både Google och Apple. Även Microsoft kommer att slutligen haka på, men som vanligt alldeles för sent.
9. VR till alla gamers
Virtual Reality går i uppfyllelse och nästa års julklapp blir ett par VR-glasögon från Oculus Rift. Att spela med VR-glasögon kommer inte bara ge glädje utan även problem i form av åksjuka, sömnproblem och beroende.