För bara några veckor sedan släppte Nintendo ut sin första app för smartphones i Japan – Miitomo, ett “socialt” spel för unga, som laddades ned av miljontals. Nu släpps spelet på de amerikanska och europeiska marknaderna.
Miitomo har enligt Nintendo själva haft viss framgång sedan släppet den 17e mars i hemlandet Japan, och kommer nu alltså till USA idag, den 31 mars.
Läs också: Spana in demo här och Nintendos reklamfilm för Miitomo
Samtidigt säger företaget att appen ska släppas i ett flertal Europeiska länder (listade här). För närvarande finns inte vårt Sverige med, men det kan ändras då “fler länder kan tillkomma”. Sverige har varit en populär marknad för Nintendo en gång i tiden, så det kan ju hända.
Läs mer: Nintendo släpper sitt första spel anpassat till smartphones
Appen har mötts med viss besvikelse, kanske inte så mycket på grund av dåliga recensioner som att man ännu inte får återse kära Nintendoklassiker från TV-spelen som Mario, Yoshi och andra.
Istället är Miitomo något av en social app, en gulligare version av Facebook där användaren kan skapa en söt och unik avatar som kan lära sig olika saker om sin skapare, som favoritmat och annat.
Avataren kan sedan kommunicera med andra på olika unika sätt, baserat på ovan nämnda personliga frågor. Det finns (såklart…) en shop, också, med unika kläder. Kan vara bra för päronen att hålla koll på kreditkorten.
(bildkälla: Miitomo.com)