För att konstant hålla sig ajour med konsumenterna har Nike lanserat flera samarbeten och egna appar.
Bland annat har Nike samarbete med Apple och sin iWatch. Med den kan du få extra sportfinesser inkluderade i din klocka. För att själva ha koll på konsumenterna har man även tagit fram egna appar.
I sina appar erbjuder Nike olika medlemsförmåner tillsammans med samarbetspartners som ClassPass, Headspace och Apple. Även exklusiva skor och kläder kommer att erbjudas i sina appar.
Nike kallar erbjudanden för Unlocks och dyker upp i medlemssektionen av sin app Nike+. Som medlem kan du bland annat få exklusiva färger och design och ibland även exklusiva plagg ämnade för löpare och andra sporter. Som ett par Nike Epic React Flyknit skor i en unik färg (skon är ett svar på Adidas Ultraboost) tillsammans med fyra månader gratis Apple Music. När du använder appen för att träna och ta dig igenom Workouts tjänar du poäng som du sedan kan använda för att få tillgång till olika spellistor i Apple Music.
Looks like I just missed the Berlin @nike stash for the Acronym AF 1 :/ of course the venue is in an unheated six story car park in the dark 😂 pic.twitter.com/pIJNHVcciK
— Matthew Panzarino (@panzer) 1 december 2017
I sectionen med Headspace får du tillgång till spellistor som är framtagna med meditation i tanke och guidade löpturer där man ska fokusera mer på sig själv och sin andning.
Förutom ovan exempel lanserar man nu även Birth Month där appanvändaren får helt exklusiva erbjudanden under en hel månad när man köper en månad med ClassPass eller biljetter till sportevenemang. Att kunna personalisera olika erbjudanden, baserat på köphistorik och kundens profil, får Nike en närmare relation med sin kund.
Kommande erbjudande inkluderar Nike Stash platser och SNKRS AR.
Nike’s SNKRS AR app crashing left and right but managed to get through. (sorry people that work on the app and follow me, it’s cool when it works!) pic.twitter.com/Up59HerYos
— Matthew Panzarino (@panzer) 26 november 2017
Nike försöker hela tiden att utveckla sina erbjudanden via appen i syfte att skapa ett större engagemang bland sina konsumenter. Ett klart föredöme bland konsumentvaror som annars inte helt omfamnat nätets möjligheter.