Nike blir första företag att sälja via Snapchat i exklusiv kampanj

I samband med 30-års jubileet av Michael Jordans slam-dunk 1988 hölls festen “Jumpman All-Star”, där skotillverkaren Nike passade på att göra reklam för sin nya sko Air Jordan III ‘Tinker’. Festdeltagarna kunde scanna en exklusiv kod som tog dem till Snapchat där de genomförde köpet, och skorna levererades senare samma kväll.

Det är många som börjat marknadsföra sig via Snapchat, men än så länge är det ingen förutom Snapchat själva som sålt några produkter direkt via plattformen. Den möjligheten hoppade därför Nike på, och sålde ett ytterst begränsat antal förhandsreleaser av skon ‘Tinker’, som enligt lagerföretaget Darkstore sålde slut på bara 23 minuter. Skorna levererades sedan kl. 22:30 samma kväll till de tusentals festdeltagare som tagit del av erbjudandet.

Innan festen hölls ett stort All-star-NBA event på Staples Center i centrala Los Angeles. Där hade Snapchat satt upp ett geofence, vilket gjorde det möjligt för alla närvarande fans att använda sig av en exklusiv 3D-lins med Michael Jordan. Snapchat satsade med andra ord minst lika stort på eventet som Nike, och fick sannolikt en hel del uppmärksamhet under eventet.

Nikes sko är inte planerad att släppas publikt förrän den 24 mars, det vill säga om en månad. Men Nike har de senaste åren jobbat hårt med att driva exklusivitet kring sina produkter. Samarbetet med Darkstore och Snapchat öppnar dessutom upp för nya möjligheter för kunder att ta del av exklusiva erbjudanden och få dem levererade inom ett dygn.

Läs även: Snapchat börjar sälja tröjor och gosedjur

Det görs möjligt av Darkstores logisitiksystem, som bygger på att använda outnyttjade utrymmen i andra företags lager. På så sätt kan de vid varje tillfälle hyra precis den mängd utrymme som de behöver, samtidigt som lagerägaren slipper stå med outnyttjad kapacitet. De varor som Darkstore lagerhåller är sedan avsedda att snabbt kunna skickas ut för att garantera leverans samma dygn. Det innebär stora möjligheter för företag som inte har befintlig lagerhållning i vissa områden, och är för lagerbranschen var AirBnb är för hotell-branschen där outnyttjad kapacitet kan användas och generera såväl tillgänglighet som inkomster.

Med tanke på den stora framgången med kampanjen kan Nikes partnerskap med Snapchat och Darkstore med andra ord komma att dyka upp i fler sammanhang. Att skapa exklusiva shoppingmöjligheter kring olika event är ju något som vissa kundgrupper är mycket förtjusta i, eftersom det ger en möjlighet att få tag på produkter som ingen annan kan och som dessutom håller ett sentimentalt värde. Förhoppningsvis kommer vi nu också få se fler produkter i Snap Store än deras dansande varmkorv och sweatshrírt med en blinksmiley på.