En studie av analysföretaget Nielsen utförd åt Google visar att YouTube och “traditionell” linjär-TV inte alls behöver konkurrera med varandra om tittarnas uppmärksamhet. Istället så kan de faktiskt öka varandras räckvidd!
Det visar sig att YouTube-relaterat engagemang ökar TV:s räckvidd, och att TV-relaterat engagemang ökar YouTubes räckvidd – det visar i varje fall Nielsens studie. De som tittar på ett TV-programs YouTube-material är kommer sannolikt att se programmet på TV – i takt med programmets publik växer så växer även antalet YouTube-visningar.
Nielsen gick igenom 30 olika TV-program (från olika genrer) och undersökte dess historiska mätdata från YouTube och TV från sina egna källor. Man studerade förhållandet mellan de två formaten, och undersökte också vanorna hos dem som tittade på TV-relaterat innehåll på YouTube jämfört med de som inte gjorde det.
Resultaten var tydliga, enligt Nielsen – bland annat så ökade antalet tittare som slog på TV:n med 18 procent bland dem som tittare på en talkshows YouTube-material, skriver AdWeek som rapporterat om studien.
Googleägda YouTube har redan kommenterat att resultaten kan ge “stora möjligheter för både programskapare och marknadsförare, som vill fånga publikens intresse oavsett var eller när de tittar på kvalitetsinnehåll”.
Vi har tidigare rapporterat mycket om förhållandet mellan linjär- och onlineTV, inte minst YouTube som rätt framgångsrikt verkar kämpa för att dra till sig annonsörer. Kommer man nu istället försöka att samarbeta och istället garantera båda reklamintäkter? Eller visar detta bara på att ingen – inte ens den gamla dumburken – kan leva utan en videobaserad närvaro på nätet?
Läs mer: Snart är Youtube större än TV