Nielsens mätningar otillräckliga för TV-husen

NBC Universal har nyligen kommit ut som ännu ett TV-hus som inte längre förlitar sig på Nielsens mätningar. Fox Network har för bara någon månad sedan gått ut med ett liknande uttalande.

NBC Universal garanterar att de marknadsförare som får ta del av deras Audience Targeting Platform ska kunna leverera väldigt specifika publikmätningar, som exempelvis hushåll med inkomster 850 000 kronor och ett banklån på bilden som går ut om sex månader.

Läs mer: Nielsen lanserar analys- och targetingplattform

Vad dessa data baseras på beror på marknadsförarens behov. Källorna kan vara Comcast-boxar, förstapersonsdata från NBC egna sajter och tredjepartsresurser. Man kommer också att kunna välja mellan nationell linjär-TV och “on-demand”- video på hushållsnivå.

TV-husens nya drag handlar om att man vill veta mer än ålder och kön – man vill ha garantier vid förskottsinvesteringar i marknandsmätningar, något som faktiskt kan ge data kring konsumenternas behov. Vad tycker exempelvis en medelålders frånskild man i bostadsrätt helst om att se?

Nielsen erkänner förvisso behovet TV-husens handlingar ger uttryck för, men försvaras sig med att analysdata och mätningar är fundamentalt olika saker.