Nyligen meddelade Nielsen att man utvecklar samarbetet med IPG Mediabrands. Det nya avtalet innebär att IPG Mediabrands kopplar ihop sin kunddatabas med Nielsens undersökningsdata för att bättre kunna planera marknadsföringskampanjer.
IPG Mediabrands äger ett flertal mediabyråer, varav flera finns i Sverige. Det nya samarbetet med Nielsen kommer nu ge byråer som IUM, Reprise Media och Cadreon utökade möjligheter för mediaplanering.
Genom en API-integration kommer konsument-ID i IPG Mediabrands Audience Management Platform (AMP) att kopplas ihop med Nielsens insiktsdata från TV, samt köpbeteendedata som Nielsen anonymt samlar in från medlemskort som konsumenter använder. Genom detta kan IPG tydligare koppla ihop marknadsföring med köpbeteende, och skapa bättre reklamkampanjer.
Nielsen och IPG Mediabrands har sedan länge ett samarbete som involverar mätningar i lokal och nationell tv, radio, marknadsundersökningar (Scarborough) digital innehållsranking, SVOD innehållsranking, cross-platform planering samt Nielsens Buyer Insights. Det nya avtalet kring teknik och data är med andra ord en förhållandevis liten del, men som sannolikt kan förenkla arbetet för byråerna i koncernen.