Undersökningsjätten Nielsen har stämt konkurrenten comScore i syfte att blockera lanseringen av Extended TV, vilken inkluderar data från comScore Portable People Meter (PPM).
Nielsen påstår i stämningen att comScore tänker använda PPM-data, vilket river upp ett tidigare avtal mellan parterna.
“We can confirm that there is a dispute regarding interpretation of the 2013 FTC consent decree, which resulted from Nielsen’s acquisition of Arbitron that provides comScore with access to certain Nielsen data. The dispute is being addressed through binding arbitration. Due to the pending nature of these legal proceedings, we have no further comment at this time,” förklarar comScore i ett uttalande.
När Nielsen köpte Arbitron 2013 gick köpet igenom först efter att Nielsen gick med på att licensiera PPM-data till comScore, i syfte att behålla marknadskonkurrens inom “cross-platform”.
Nielsen stämmer nu comScore efter att båda parter i ett avtal reglerade hur comScore får använda PPM-data för att mäta tittare både online och i tv, som nu Nielsen anser att comScore bryter eftersom man vill använda data som en egen tjänst med Extended TV.
Nielsen är orolig att comScore kommer att erbjuda Extended TV till ett lägre pris på marknaden vilket kan se kunder flytta sin mätningar till konkurrenten.
Stämningsansökan är inlämnad i USA.