Nya snabba konsumtionsvaror utvecklas ständigt, men bara hälften av alla produktidéer möter konsumentens behov. Nielsen lanserar nu ett verktyg för att snabbare kunna testa nya idéer och se om de möter kundernas önskemål och krav.
Det nya verktyget kallas Quick Screen och låter företag testa sin produktidé i förväg genom konsumenter som, indelat i olika produktkategorier, ger sin syn på idén. Resultatet ges i form av en ranking inom områden som relevans, hur unik idén är samt en del andra faktorer viktiga för långsiktig framgång.
Jenny Frazer som är senior chef på Nielsen säger att man genom det nya verktyget hoppas kunna hjälpa företag att bli mer noggranna i sin produktutveckling. Med de stora krav som idag finns på att ta fram nya produkter är det nämligen vanligt att företag missar, eller helt enkelt hoppar över vissa steg i utvecklingsarbetet. Något som kan medföra stora kostnader längre fram.
Förhoppningsvis kommer det här leda till bättre produkter för konsumenterna, då företag kan satsa mer på idéer som har större potential att lyckas. Och väl genomtänkta produkter har ju i sig själva en större möjlighet att faktiskt slå igenom på marknaden.