Mät- och analysföretaget Nielsen har nu lanserat en ny tjänst som man döpt till “Social Content Service” – som ska mäta TV-relaterad aktivitet på sociala medier, på såväl Facebook som Twitter. Tanken är att ge TV-aktörer en möjlighet att få koll på snacket kring deras program med hjälp av standardiserad tredjepartsteknologi.
Den nya tjänsten bygger vidare på, och ersätter, “Twitter TV Ratings”, som lanserades 2012 och mäter all aktivitet relaterad till TV på sociala medier. Social Content Service ska också bli först ut med att mäta aktivitet på Facebook och Twitter på samma villkor.
Läs mer: Nielsen låter tredjepartsmätningar visa Viewabilty
Tjänsten annonserades redan i januari tidigare i år, och man planerar att i framtiden också inkludera Facebookägda Instagram. Genom att använda sig av över en miljon olika klassificeringar för att identifiera och mäta relevant aktivitet på sociala medier – dygnet runt, hela veckan.
Nielsen får tillgång till ämnesdata direkt från Facebook och API’s från Twitter, och man ska kunna ha koll på såväl offentlig som privat aktivitet mellan vänner.