Nielsen: Över 13 miljoner har sett The Irishman på Netflix

Det tog bara fem dagar innan 13 miljoner redan hade sett The Irishman på Netflix. Bakom siffrorna är mätföretaget Nielsen som mäter streamingtjänsterna.

Under första lanseringsdagen bänkade sig 2,6 miljoner framför filmen The Irishman med Robert De Niro.

Nu är det inte själva filmen i sig vi vill skriva om, även om den är riktigt bra. Regissören Martin Scorsese har verkligen lyckats, ännu en gång.

Det intressanta är att Nielsen lyckas mäta Netflix som i sin tur gör sitt yttersta att hålla alla tittarsiffror hemliga.

Produkten heter Subscription Video On Demand Content Ratings och kan fås som rapporter av de företag som väljer att betala.

Nielsen skapar så kallade fingerprints för ljudfiler som sedan fångas upp av mätföretagets paneler. Mätningarna ska kunna jämföras med alla tv-mätningar som Nielsen gör för linjär-tv och de företag som väljer att ingå (opt-in).

Vi hoppas att fler mätföretag hittar lösningar för att mäta allt från Amazon till Netflix.


Har ditt företag skrivit ett pressmeddelande, blogginlägg eller annan text? Glöm då inte en av de viktigaste delarna – korrekturläsning.