Nielsen och Profitero bildar allians

Nielsen och analysföretaget Profitero bildar en strategisk allians för att integrera Profiteros Digital Shelf 360-system i Nielsens e-handelserbjudande till FMCG-varumärken.

Alliansen utökar Nielsens e-handelslösningar så att tillverkare kan jämföra digitala hyllanalyser med konkret försäljningsstatistik.  Det utökade erbjudandet hjälper dem att få en tydligare bild av sin onlineförsäljning.

I Europa mäter Nielsen redan försäljningen av e-handel i Storbritannien, Frankrike och Spanien, med ytterligare information från stora nyckelkunder i Holland och Turkiet.

Profitero bidrar teknik, global täckning och flera erbjudanden inom e-handelsanalyser. Företaget täcker över 300 miljoner produkter på 4 000 webbplatser i över 40 länder varje dag för att skapa en holistisk digital hylllösning. Lösningen omfattar en analys av samtliga delar inom e-handeln som priser, marknadsföring, sortiment, sökposition, produktinnehåll, rankningar och utvärderingar.