Än så länge mäter Nielsen inte svenska Youtube men mätbolaget har adderat ytterligare 26 länder.
Norge är en av dessa som får mätningarna från och med idag.
Länderna inkluderar: Belgien, Brasilien, Bulgarien, Tjeckien, Grekland, Ungern, Indien, Indonesien, Irland, Israel, Malaysia, Mexiko, Holland, Nya Zealand, Norge, Filippinerna, Polen, Puerto Rico, Singapore, Sydafrika, Spanien, Taiwan, Thailand, Turkiet och United Arab Emirates.
Totalt sätt finns nu Nielsens mätningar av Youtube i 34 länder.
Mätningarna är desamma i alla länder dvs annonser som visas på Youtube på både desktop och mobil och ger annonsörer en cross-device-mätning för olika målgrupper, som kön och ålder.
Du får veta demografi (kön och ålder), räckvidd, frekvens och GRP.
The expanded capability of Digital Ad Ratings showcases Nielsen’s commitment to provide our clients with the most comprehensive third-party measurement across all publishers and platforms. This has significance as YouTube accounts for a large share of mobile video advertising in the markets involved, including Hong Kong, kommenterar Nielsen.