Mätföretaget Nielsen går nu ut med att man ska integrera mätningar kring ad-viewability – alltså mängden reklamvisningar – till sin mättjänst “Ad Ratings”. Tanken är att man ska kunna erbjuda annonsörer större flexibilitet och en djupare förståelse kring annonskampanjernas räckvidd – och för att undvika lurendrejeri.
Det är tyvärr inte ovanligt med felaktig rapportering kring Viewability som följd av automatiserade sidvisningar, något som skapar intrycket av hundratals visningar där ingen skett.
Läs mer: ”Viewability” sjunker dramatiskt i Storbritannien – kan samma sak hända i Sverige?
Genom att integrera fler källor så hoppas man kunna kompensera för detta, då kunder får en större bredd tillgänglig. Man ska kunna “förstå variationerna i samband med leveranserna (delivery), och anpassa sig i enlighet med dessa” enligt David Wing från Nielsen.
Mätningarna kommer från företag som DoubleVerify, Integrated Ad Science, och Moat.
Behöver du hjälp med att öka mängden visningar av annonskampanj? Klicka här.