Nielsen lanserar nytt analysverktyg för dagligvaruhandeln

I syfte att göra analyser tillgängliga för att fatta väl underbyggda beslut på daglig basis har Nielsen tagit fram verktyget Everyday Analytics. Målgruppen är dagligvaruhandeln, där analyser ofta kan ta för lång tid för att kunna användas i den dagliga verksamheten.
Nielsen menar att många företag uppskattar deras analyser inför olika typer av bokslut. Men oftast krävs förhandlingar och arbeten utanför kundens kontroll för att leverera analyserna. Det vill de nu ändra på genom Everyday Analytics, ett verktyg som låter användaren själv göra analyser på sin befintliga data.
Läs även: Twitter och Dunnhumby går samman för förbättrad annonsmätning
Det är med andra ord samma analyser som Nielsen själva gör, men i ett självservice-verktyg. Jeanne Danubio på Nielsen säger att verktyget gör det ”nu möjligt för kunder att ge fler av deras medarbetare tillgång till högkvalitativa analyser för deras dagliga beslutsfattande”.
I en så snabbrörlig värld som dagligvaruhandeln är det viktigt att snabbt kunna analysera effekterna av kampanjer, prisförändringar, skyltning med mera. Genom Nielsens nya verktyg vill man göra det möjligt att i så gott som realtid följa dessa mätpunkter för att varje handlare ska kunna fatta beslut baserade på data och inte på en allmän känsla.
Verktyget har initialt lanserats i Storbritannien, Österrike, Belgien, Tyskland, Italien, Holland, Portugal och Spanien. Om det tas emot väl kommer vi sannolikt att få se en ganska snabb expansion, då det är baserat på befintliga analysverktyg.