Mätföretaget Nielsen har nu annonserat att man ska lansera sin tjänst för mätning av onlineannonser, passande nog kallad Digital Ad Ratings i ännu ett land. Tjänsten finns redan i 20 andra länder, och ger mätningar för allt från mobiltelefoner till datorer – och kan jämföras med Nielsens TV-mätningar.
Senaste landet att få Digital Ad Ratings är Taiwan.
Man kan också dela upp mätningarna enligt demografisk data, inklusive sådant som hushållsinkomster, etnicitet, familjestorlek och utbildningsnivå.
Tjänsten – som tidigare hette Online Campaign Ratings – finns för värvarande inte i Norden, men finns i flera andra europeiska länder som Italien, Tyskland, Storbrittanien, Frankrike och Polen. Andra stora länder är USA och Japan, för att nämnda några.
Läs mer: Nielsen har tillgång till 5,8 miljoner panelister i Sverige
En tjänst som ger en bred överblick över digitala annonskampanjer och låter dem jämföra detta med TV-tjänster är förstås något som är alltmer efterfrågat i hela världen, inklusive marknader som tidigare inte haft en lika stor mängd internetuppkopplade konsumenter – något som säkert förändrats i och med mobiltelefonens massiva utbredning.
Det är också ett tecken på Nielsens allt större ställning på marknaden.