Mätföretaget Nielsen har nu lanserat ett nytt verktyg som ska underlätta för digitala publicister att analysera data kring räckvidd och effektivitet av deras annonskampanjer.
Verktyget heter DAR (Digital Ad Ratings) Publisher Insights – och ska kunna låta publicister jämföra ovan nämna data mot industristandarder kring annonskampanjer. Man ska också kunna mäta sig mot konkurrenterna.
Läs mer: RAM vill sätta standarden för att mäta Content Marketing både Digitalt och i Print
Via en rad olika funktioner så ska man kunna ranka sin datas räckvidd och effektivitet baserat på allt från kön och ålder till inkomst, utbildning och yrke, skriver man i sitt pressmeddelande.
Nielsen hoppas på detta sätt erbjuda publicisterna en möjlighet till att visa annonsörer på hur effektfulla annonskampanjerna är på deras mediesidor. Annonsintäkterna är ju något av många publicisters enda rejäla levebröd, så det kan löna sig att visa på sådant som räckvidd för att kunna locka till sig annonsörer.