Nielsen kartlägger fotbollstokiga kineser som köper Europas lag

Kanske inte klockren nyhet om digital marknadsföring men ändå högintressant hur Kina lyckats äta en stor del av fotbollskakan utan att vi märkt något. Idag ägs hela 13 europeiska lag av kineser. Så vill man nå ut till kinesiska konsumenter idag är fotbollen en väg att ta.

Under 2014 ägde de bara en klubb. Det var holländska Den Haag som sålt sitt innehav till en kinesisk investeringsfirma. Bara två år senare äger kineserna hela 13 lag som inkluderar AC Milan, Inter Milan, Atletico Madrid och Manchester City FC.

Genom uppköpen har också kineserna på riktigt börjat intressera sig för fotbollen. Idag har Real Madrid, som är Kinas mest populära lag, över 127 miljoner fans. De andra och tredje mest populära lagen också ägs av kineser – Inter Milan och AC Milan. Båda har en fan base om cirka 106 miljoner kineser.

För företag som vill nå ut till kinesiska konsumenter är fotbollskanalen en viktig och klockren väg att ta.

“The world is looking to China and China, increasingly, is looking to the world. Led by strategies developed at a national government level, Chinese companies and individuals are making their mark on global sport like never before. Football, as the world’s most popular and visible sport, has proved magnetic in its attraction: the list of clubs and agencies under Chinese control has grown substantially over the past two years, while at the same time the domestic Chinese Super League has risen in prominence, with fresh investment fuelling a number of eye-catching transfers from more established domestic leagues.” kommenterar Glenn Lovett som är ansvarig för Nielsen Sports.