Sent ska björnen vakna och när den väl gör det är den hungrig. Nielsen likt björnen har vaknat och klivit ut på marknaden med både nya visioner och en uppdaterad TV-mätning. För första gången tänker nämligen Nielsen inkludera mobila enheter i sin mätning och samtidigt tillfredsställa TV-husens behov av högre tittarsiffror.
I en tid då allt fler tittare tar del av TV-underhållningen i sina plattor eller mobiler har det funnits panik bland TV-husen, eftersom tittar-siffrorna för dessa enheter inte inkluderats i resultaten. Den nya mätningen kommer att addera tusentals nya tittare till kanalerna. Tittare som alltid varit där men som inte ingått i de officiella resultaten. Förmodligen kommer även tittarsiffrorna se fler yngre tittare som valt att titta på TV i sina mobila enheter än att sitta framför TVn.
När Nielsen får frågan om varför det tagit så lång tid att mäta mobila enheter skyller man på att kunderna inte varit redo.
Så, innan vi blir för exalterade måste vi informera om att Nielsens lansering än så länge inte inkluderar den svenska marknaden. När det sker återstår att se.