Nielsen håvar in 1,6 miljarder dollar under andra kvartalet

Undersökningsjätten går med plus och drar in nära 1, 6 miljarder dollar under andra kvartalet. Omsättningen ökade med 4,5 procent vilket i undersökningsbranschen är mycket bra.

Undersökningsbranschens ekonomiska status är alltid skakig och präglas med små marginaler för de som lyckas uppnå vinst. Att påvisa en så pass ökad omsättning är mycket positivt för Nielsen vars satsningar har bevisligen gett resultat.

Omsättningen för sektionen konsumentköp ökade med 3,3 procent. Inom media var ökningen 5,8 procent och inom Audience Measurement (målgruppsundersökningar) hela 7,2 procent. Audio (ljud) ökade men bara med 1,7 procent. Den största ökningen stod marknadseffekter för som ökade med 13,5 procent.

“Once again, in the quarter we saw solid revenue growth, strong margin expansion and earnings growth driven by our scalable, consistent business model, investments, and a continuous focus on productivity. In the Buy segment, our growth in emerging markets continues to be robust, fueled by our ongoing focus on both local and multinational clients, as well as strengthening our portfolio through innovation. Globally, we are focused on Total Consumer Measurement, providing both manufacturer and retail clients with the complete view of the consumer, whether in-store, out-of-home or online. These efforts help clients both measure performance and drive improved outcomes,” sa en stolt Mitch Barns som är VD på Nielsen.