Nielsen fortsätter att investera i Watermarks

Ett sätt att kunna följa unikt innehåll är att öronmärka med hjälp av dolda stämplar, så kallade Watermarks. Undersökningsföretaget Nielsen har jobbat med metoden en längre tid och investerar nu ytterligare för att bredda sin marknad.

Nielsen har nyligen slutit samarbete med Digimarc som är specialister på watermarks. Tanken är att sprida metoden utanför Nielsens användning inom panelmätningar.

Nielsens kunder kan trots samarbetet med Digimarc fortsätta använda samma tekniker som idag för encoding och decoding. Tanken med samarbetet är att kunderna ska kunna, med Nielsens hjälp, hitta andra användningsområden för just Watermarks.

“By working together, Nielsen and Digimarc intend to enable our clients to use the watermarks that already exist in their media workflows for an expanded range of valuable applications,” säger Kelly Abcarian, Global Watch Product Leadership på Nielsen.

“We continue to invest in our watermarking technology and this new service provides a proven means of addressing current requirements as well as providing clients with flexibility to innovate and adapt as they engage with audiences and address future business needs.”