Undersökningsföretaget Nielsen kör med gasen i botten och etablerar sin Digital Ad Ratings på sex nya marknader.
Tjänsten har redan funnits tillgänglig i Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, England, USA och kommer nu även till Singapore, Japan, Indonesien. Inom några månader kommer den även att etableras i Filippinerna, Thailand, Malaysia och Mexico. Kommer ihåg att det pratades om att etablera den även i Sverige men det har varit tyst från Nielsen sedan dess angående en etablering på den svenska marknaden.
Läs också: Adobe och Nielsen tar fram TV-valuta för webben
Digital Ad Ratings gick tidigare under namnet Nielsen Online Campaign Ratings (OCR) och samlar ihop data från tredjepartsföretag som Facebook för att kunna visa upp resultat.
Nielsen kombinerar annonsexponeringar från sin Cross-Plattform Home panel med data från tredjepartsleverantörer för att rapportera nettoeffekt, räckvidd, frekvens och GRP.
Nielsen kommenterar sin satsning med “Nielsen Digital Ad Ratings is a true industry game-changer. Digital is fueling growth in brand advertising, and in markets where Digital Ad Ratings has already been rolled out, like the US and UK, it is transforming the advertising landscape by bringing standardisation and accountability, and helping advertisers and agencies gauge the return on their investment for every dollar they spend online”.
Läs också: Nielsen lanserar Online Campaign Ratings med mobiler