Nielsen delas upp i två bolag

För att överleva i den allt mer hårda konkurrensen delas Nielsen upp i två bolag. Den ena med fokus på media och den andra på konsument.

Bakom strategin är James Attwood som också är ordförande i Nielsens styrelse.

Det var förra året som Nielsen funderade på vilken riktning de skulle ta. Antingen sälja bolaget, dela upp bolaget eller låta det vara. Nu väljer man alltså att dela upp bolaget.

Nielsen Global Media har fokus på mediamarknaden och de mätningar som utförs där. Nielsen står för många branschmätningar, som i Sverige, där man levererar tv-mätningar och onlinemätningar.

Nielsen Global Connect har fokus på konsumentdata för handeln.

Nielsen has two strong and global franchises – Global Media and Global Connect. Following an extensive review, which included an in-depth analysis of our businesses, strategies and market opportunities, the board concluded that separating into two independent, publicly traded companies is the best path to position each business for long term success and maximise value creation, förklarar Nielsen.

As independent companies, both Nielsen – the Global Media business – and the new company consisting of Global Connect will enjoy added flexibility and further strengthen their paths toward a new phase of growth, productivity and industry leadership, fortsätter Nielsen.