Nielsen borde köpa Ipsos

Samtidigt som Ipsos tappar mark rustar Nielsen för krig. Marknaden har definitivt hårdnat efter att TNS och comScore slog sig delvis samman. Kvar finns nu de stolta tyskarna från GfK, Nielsen som tappar mark mot TNS/comScore och anonyma Ipsos.

Nielsen jobbar just nu på att fylla sin kassa genom att sälja aktier, konsolidera sin verksamhet och täppa till eventuella hål för att locka till sig investerare. De har bland annat flyttat sitt säte till England från Holland. För Nielsen blev 2014 ett platt år med inget nytt i sikte.

Ipsos har haft ett tufft 2014 med minusposter i nästan alla delar av verksamheten. Starkast gick Opinion & Social Research följt av Marketing Research (adhoc och bussar).

“We intend to leverage our competitive advantages: our size, presence in all major markets, our market knowledge and client relations, the diversity and expertise of our staff, our ability to innovate and our values of integrity, curiosity, collaboration, client focus and, of course, entrepreneurial spirit. We are confident in our ability to showcase our skills, experience, objectivity and flexibility, and to deliver reliable, real-time, clear and insightful information.” sa Ipsos i sitt försvarstal efter att ägarna hängde ett stort frågetecken över VDns huvud.

Det är kanske dags att krypa till korset och inse att de båda måste bli starkare för att hålla konkurrenterna på avstånd. Att gå samman kanske inte är så tokigt med tanke på att de båda kompletterar varandra. Nielsen med sin starka verksamhet inom media och Ipsos klientfokus och starka Marketing Research. Nielsen-Ipsos kan bli den nya jätten som får TNS-comScore att ta sig en ny funderare.