Nielsen är utvald till det officiella mätföretaget för poddar och radio i Norge

Nielsen Media Research vann kontraktet för att mäta all broadcasting online och offline i Norge.

Så om du ska köpa poddar, radio eller annat som har med ljud att göra i Norge är det alltså Nielsens siffror du ska gå efter.

Den nya tjänsten som kommer att vara igång 1 januari 2019 ska mäta alla ljudinnehåll såsom poddar, radio, alltså både broadcast och online.

Nielsen kommer att spåra och mäta hur många lyssnare enskilda radiostationer har, tid spenderat med att lyssna, vilken enhet som använts och mer. Tekniken bakom är Nielsens egna Personal People Meter (PPM) som en panel bär med sig överallt. PPM har använts i Norge sedan 2006.

Allt lyssnande på stan mäts av PPM och laddas upp till Nielsen via mobilnätet. Allt digitalt lyssnande mäts med hjälp av en Software Development Kit (SDK) som deltagande digitala tjänster installerar.

“The purpose of the measurement is to give a representative picture of all listening behaviour. Data from the new measurement will indicate the strength ratio between the channels and give a precise basis for commercial and editorial use,” förklarar Bente Paulsen, som är operations manager på Nielsen.

“We look forward to working on developing our radio and audio content through thorough measurement and reporting from Nielsen,” kommenterar Åse Marit Linberg (MTG), som är ordförande för norska radiokommittén.