Brasiliens stora stjärna Neymar blev VM:s mest omtalade spelare i sociala medier. Det visar en färsk analys från Adobe Digital Index som också slår fast att årets fotbolls-VM hittills är det mest diskuterade sportevenamneget någonsin i sociala medier.
Neymar omnämndes över 22 miljoner gånger i sociala medier under den gånga VM-månaden. Att jämföra med Messi som nämnts 17 miljoner gånger. Luis Suárez bett blev den enskilt mest diskuterade händelsen och Suárez omnämndes mer än två miljoner gånger dagarna efter incidenten i matchen mot Italien. USA:s målvakt Tim Howard fick också två miljoner omnämnanden efter sin insats mot Belgien. Mario Götze lyckades med sitt sena guldmål mot Argentina att nå över en miljon omnämnanden världen över.
Finalisterna Tyskland och Argentina hamnade i topp över de mest omnämnda VM-nationerna. Värdlandet Brasilien brottades med missnöje i sociala medier och 55 procent av alla inlägg om landet speglade ilska, sorg eller förvåning. Överlag var 45 procent av alla inlägg om VM positiva och speglade glädje eller uppskattning.
Sponsorerna såg ett uppsving
För de företag som sponsrade VM ökade andelen omnämnandet i sociala medier med 125 procent jämfört med nivån i maj i år. Huvudsponsorn Adidas fick exempelvis 71 procent fler omnämnanden än konkurrenten Nike, som inte är officiell VM-sponsor.
Om undersökningen Adobe Digital Index
Adobe har tidigare använt Adobe Digital Index för att analysera evenemang som Super Bowl och Oscarsgalan. Analysen av fotbolls-VM bygger på över 100 miljoner inlägg om VM på Facebook, Google+, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, WordPress, YouTube och bloggar på 36 språk världen över. All data har aggregerats med hjälp av verktyget Adobe Social.