Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Newsy – framgångsrika, nya nyhetsprogrammet som riktar sig till Millennials

Millennials, eller generation Y som de också kallas, sägs inte vara intresserade av nyheter. Men nya tjänsten Newsy tror inte på detta – och bevisar det med att få 300 miljoner tittare på ett kvartal.

Newsy är faktiskt inte helt nya, utan har verkat i åtta år – dock har man verkat lite mer i det dolda med att tillhandahålla nyheter till andra nyhetstjänster. Men sedan något år tillbaka har man alltmer satsat på att leverera nyheterna direkt för den amerikanska publiken.

Men man satsar inte på vilken publik som helst, utan på de så kallade ”cable-cutters” – de unga vuxna som faktiskt inte har någon TV-tjänst hemma, alls. Detta verkar ha fått många att tro att sådant som nyheter inte är intressant för dessa Millennials, något som inte kunde varit mer fel.

”Det finns en missuppfattning kring människor i min ålder, som säger att vi ger blanka fan i världen kring oss. Vi vill visa att de har fel”, säger den 34-åriga Newsy-chefen Blake Sabatinelli.

Newsy producerar upp till 35 olika 60- och 90-sekundersklipp dagligen, och de verkar ha gått hem på kort tid. Enligt Sabatinelli har man under bara det första kvartalet fått 300 miljoner visningar, under 30-minuter långa sessioner.

”Vi har en otroligt smart, engagerad och stor publik som söker något annat än det som visas på kabel- och TV-nyheterna”, säger Sabatinelli.

Newsy är heller inte sena med att försöka locka till sig annonsörer som jobbar på andra sätt än enbart genom pre- och midrollannonser (alltså reklam som rullar innan och under klippen – se YouTube till exempel!). Newsy vill istället ”skapa redaktionella serier som har ett starkt, sponsrat innehåll” säger Sabatinelli som påpekar att dessa ska vara ”gripande historier som är kontextuellt intressanta”.

Newsy försöker inte heller vara en nyhetskanal för ”senaste nytt” – ”en kamp som vi inte kan vinna” – men vill istället ge mer djupgående, kontextuella nyheter. Dessa får också gärna handla om tabu-belagda ämnen, eller sådant som annars inte visas på nyheterna.

Dessa Millennials finns även i Sverige, och faktum är att en stor del av min vänskapskrets (och likt Sabatinelli så är även jag 43 år) dragit ut antennkabeln för flera år sedan. Det kan vara klokt att även i Sverige titta på alternativa sätt att förmedla nyheter och engagera de unga vuxna på en djupare nivå. Se bara på Vice, vars alternativa reportage nått stor framgång även här i Sverige.

Nedan en kort presentation av tjänsten – vad säger du själv, skulle det kunna funka i Sverige?

 

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.