Rupert Murdochs News Corp har köpt sociala annonsplattformen Unruly i en affär värderad till 1, 3 miljarder kronor.
Unruly som specialiserar sig på videoannonser i sociala medier har sedan länge arbetat tillsammans med NewsCorp. För Rupert Murdoch är strategin att samla alla smarta i samma byggnad och då är det värt att betala lite extra.
Unruly kommer att fortsätta jobba “som vanligt” fast då som en affärsenhet inom NewsCorp. Chefen blir Rebekah Brooks som är VD för News UK.
Unruly som grundades år 2006 har, förutom ett häftigt namn, proaktivt jobbat med att skapa en smart plattform som levererar, analyserar och hanterar videoannonser på alla plattformar. Med sin data kan Unruly skapa prediktiva modeller som kan med god sannolikhet ange om en video kommer att bli en viral framgång eller inte.
“Unruly is a feisty and creative company with a start-up sensibility that fits perfectly with our own approach to developing businesses in the digital age. The acquisition will serve as a catalyst for our brands, helping to extend our expertise in the digital and mobile video area. It complements our traditional editorial and commercial expertise with contemporary insight into how people read, watch, buy and sell in the digital era.” kommenterade Robert Thomson, VD på NewsCorp köpet.
Grundarna av Unruly är Matt Cooke, Scott Button och Sarah Wood (på bild).