Med fyra miljoner i riskkapital har News55 lyckats slå sig igenom med hjälp av Facebook och når nu över 100.000 unika besökare i veckan.
Uppgifterna kommer från Breakit.se som intervjuat grundarna.
News55 är en sajt som riktar sig till de som är 55 år eller äldre. Grundarna tyckte det saknas en nyhetskälla online riktad till just den målgruppen, och det visar sig att de hade rätt.
Grundarna själva säger till Breakit.se att de försöker sticka ut från mängden genom att alltid ha en mer erfaren vinkel och perspektiv på aktuella händelser. Med andra ord sådant som berör målgruppen 55 år och äldre.
Det långsiktiga målet att nå en miljon unika besökare i veckan verkar inte vara helt fel med tanke på att de nått milstolpen 100.000 relativt snabbt.
Återigen visar Facebook sin styrka att lyckas skapa satelliter runt sin enorma trafik. Problemet för sajter som News55 är att det kostar att hela tiden driva trafik från Facebook till sin egna sajt. Fenomenet är också något som Facebook vill motverka genom att de själva vill behålla besökaren på Facebook.
Idag har Facebook samarbeten med bland andra NY Times som laddar upp sina artiklar direkt på Facebook och kan trots det tillgodoräkna sig trafiken och hela eller delar av annonsintäkten. Vi lär få se fler lösningar som den med NY Times inom kort.