Neurovetenskap från Nielsen ska mäta reaktionerna på annonser

Nielsen Consumer Neuroscience – företagets avdelning för vad som nästan är SF-reklam – har lanserat Video Ad Explorer, ett set verktyg som ska mäta konsumenternas reaktioner på annonser med hjälp av en mängd sensorer direkt kopplade till kroppen.

Hjärtfrekvens, hudförändringar, ansiktsrörelser och ögonrörelser ska tillsammans med paneldeltagarnas självrapportering ge den bästa möjliga bilden av hur konsumenterna kan uppleva exempelvis reklamfilmer.

De nya verktygen ger möjlighet att presentera resultaten sekund för sekund – allt för att ge annonsörer “en fullständig bild av konsumenternas tänkande och deras känslomässiga reaktioner”. Tanken är att stärka insikterna kring hur deras “creative”-annonser ska prestera ute i verkligheten menar Dr. Carl Marci som leder det neurovetenskapliga arbetet för Nielsen Consumer Neuroscience.

För att ytterligare sälja in de nya verktygen så passade Nielsen på att presentera resultaten från en fem månader lång studie som kollade på förhållandet mellan neurovetenskap och försäljningssiffror.

Resultaten gick från 9 procents för ansiktsigenkänning till hela 62 procents korrelation när det kom till EEG (alltså hjärtrytm och hudförändringar). När man väl integrerade alla metoder så ökade möjligheten att koppla reaktionerna på reklamen till försäljningssiffror till 77 procent!

Läs mer: Facebook får hjälp av Nielsen att mäta Instant Articles

Vi kan alltså räkna med att vår kropp avslöjar våra köpmönster. Frågan är förstås om detta är nödvändigt för alla företagare – tjänsten lär vara dyr – men det finns en del möjligheter till stora insikter dolda i vårt beteende.

Behöver du hjälp med att skapa en framgångsrik annonskampanj? Klicka här