“Hej reklamblockerare. Du kan inte se annonsen. Men annonsen kan se dig”, kan man läsa i en annons för Netflix-serien “Black mirror”. Bannern är ett smart (om än lite obehagligt) sätt att få uppmärksamhet från de som använder annonsblockeringstjänster. Netflix vet dessutom vem de annonserar till.
Majoriteten av dem som använder sig av ondemand-tjänster som Netflix är unga vuxna, och att köra denna Netflix-reklam på tech-sajter som Mashable och liknande som ofta besöks av unga män med reklamblockerare installerade är riktigt smart, skriver AdWeek.
Man kan också räkna med att mängden användare som störs av att se en annons fast de inte vill det minskar i och med detta ganska roliga budskap. “Black Mirror” är dessutom en serie som handlar just om vad som händer när teknologin får överhanden.
Läs mer: En gång till: 28 procent använder reklamblockerare
Att kringgå reklamblockerare är något som allt fler företag försöker sig på, inte minst reklamblockeringstjänsterna själva. AdBlock Plus, som troligtvis är störst av dem alla, har exempelvis en markandsplats för annonsörer som vill bli “vitlistade”. Huruvida detta är populärt bland användare och företag är oklart.
Men det verkar som att smart reklam faktiskt kan gå hem bland dem som annars är väldigt svåra att nå med annonser. Det gäller bara att veta när, hur och var man ska slå till med minsta risktagande.