Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Netflix säger att Nielsen har fel – vilket undersökningsjätten ignorerar

Efter att undersökningsjätten Nielsen gjort tillgänglig tittarsiffror från Netflix har nu streamingtjänsten svarat – siffrorna är fel.
Det är ju så att Netflix inte medverkat till att publicera några siffror då de vill hålla dem hemliga. Nielsen har istället tagit fram resultaten från sin panel.
Netflix säger att siffrorna är ”not even close” eftersom de inte mäter tittningar i mobila enheter. Något som är mycket svårt att mäta. Nielsen har kontrat med att deras siffror visst stämmer.
Läs också: Appen som mäter våra beteenden i mobilen
Men Nielsen har också medgett att deras siffror bara innehåller personer som tittat via en TV-apparat. Alltså inte tittare som sett Netflix innehåll på en dator, laptop, tablet eller mobil.
Nielsen tänker trots motståndet från Netflix att fortsätta rapportera tittarsiffrorna, hur rätt eller fel de må vara. Vad det handlar om är att belysa en växande kraft på tv-marknaden och då är all data relevant, även om den inte är hundra procent. Företag som ger sitt stöd till Nielsen inkluderar Disney-ABC Television Group, NBCUniversal och Warner Bros.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.