Streamingjätten Netflix vill in till biosalongerna, tycks det som. Man har nyss fått till ett nytt avtal som innebär att flera av de egenproducerade filmerna kommer få premiär på utvalda biografer i USA. Kommer vi få se fler sådana avtal, även hos oss i Sverige?

Det är The Wall Street Journal som skriver om avtalet mellan iPic Entertainment och Netflix. I avtalet ingår tio filmtitlar, och även om det inte är första gången streamingföretagets filmer visas på den stora duken så är det första gången man skriver på ett längre avtal för fler viningar.

iPic:s biosalonger beskrivs som något lyxiga, med hummer-rullar på biomenyn och filtar med monogram för “premium”-användare. Men varför är Netflix – vars hela idé går ut på att få konsumenter att se innehåll online i hemmets vrå – så intresserade av att få upp premiärerna på biodukarna?

Svaret ligger i att man, enligt Ted Sarandos från Netflix, vill bevisa för industrin och tittarna att deras filmer inte är “TV-filmer”, alltså produktioner av sämre kvalitet.

Det är inte så konstigt – Netflix vill satsa allt mer på egenproducerat innehåll, som är billigare än vissa licenser. Då är det såklart givet att man vill bevisa att detta står för lika hög kvalitet som Hollywoods bästa.

Läs mer: Snart ska hälften av Netflix utbud vara egenproducerat

Det hela ses inte på med blida ögon av den amerikanska branschorganisationen National Association of Theater Owners, som varnar för att släppa filmer online och på bio samtidigt. Man menar att detta är garanterat att misslyckas och kosta mer än det smakar, då konsumenterna hellre stannar hemma istället för att betala för samma sak på bion.

Vi får se vilka som får rätt. Frågan är också om man kommer testa samma saker i Sverige – vi har ju faktiskt ett betydande antal Netflixanvändare i landet.